Producenci
Masz pytania?
zadzwoń
71 305 08 71

sklep@zdrowekolorowe.pl

Ksylitol - mniej cukru w cukrze.

0
Ksylitol - mniej cukru w cukrze.

Zdrowa żywność nie musi kojarzyć się z samymi wyrzeczeniami. Spotkania towarzyskie, imieniny, święta miło jest uczcić słodkim, acz zdrowym wypiekiem. Dodanie „cukru” do herbaty, kawy może być związane z dostarczeniem mniejszej ilości kalorii niż dotychczas.

Jak zatem zmniejszyć ilość cukru w cukrze?

Ksylitol, czyli naturalny słodzik jest jednym z rozwiązań. Jest on znany i używany od czasów 2 wojny światowej, a pozyskuje się go z polisacharydów występujących w ścianach komórkowych bardzo wielu roślin, np. owsa, grzybów, kukurydzy, cukru trzcinowego, kory brzozy. Jest o 40% mniej kaloryczny niż tradycyjny cukier i polecany osobom z zaburzoną tolerancją glukozy i diabetykom, ponieważ do jego trawienia nie potrzebna jest insulina. Podobnie jak stewia i erytrol ma indeks glikemiczny (IG) niższy niż 10 (dla porównania syrop glukozowy 100, cukier biały 70, piwo 110).

Indeks glikemiczny ( IG) to parametr umożliwiający klasyfikację produktów spożywczych ze względu na ich poposiłkowe stężenie cukru we krwi. Wzorzec stanowi glukoza z wartością Ig =100, ale nie znaczy to, że jest to maksymalna wartość. Piwo na przykład zawiera maltozę (dwucukier składający się z  2 cząsteczek glukozy) i przekracza IG 100, ponieważ szybciej opuszcza żołądek niż glukoza.

Co dzieje się, gdy dostarczymy organizmowi dużą ilość cukru do krwi, a nie wykonujemy aktywności fizycznej?

Trzustka produkuje ogromne ilości insuliny, która wyłapuje glukozę, by usunąć ja z krwiobiegu. Część zostaje zmagazynowana w postaci glikogenu (źródło energii), a część nagromadzona w postaci kwasów tłuszczowych. Jeśli tak będziemy pozwalali sobie za często, a jednocześnie unikali ruchu, to zaczniemy tyć, a jednocześnie lub za chwilę pojawią się problemy z insuliną, stąd już blisko do chorób cywilizacyjnych, ,tj. insulinooporność, dalej cukrzyca typu 2. Kiedy diabetyk spożyje posiłek obfitujący w cukry ( węglowodany), powoduje długotrwałe utrzymywanie się glukozy we krwi, co prowadzi z czasem do uszkodzenia układu krążenia, oczu, nerek.

Dlatego znajomość IG jest ważna, szczególnie dla cukrzyków. Jeśli cukier spożywamy okazjonalnie, intuicyjnie czujemy, który produkt posiada wysokie IG. Organizm po zjedzeniu słodkiego batona szybko dostaje uczucia sytości, ale po krótkim czasie pojawia się gwałtowny spadek energii, ospałość i znów jesteśmy głodni. Nie jest to jednak zwykły głód , tylko spadek cukru wywołany spożyciem cukru prostego, batona. Po spożyciu produktów z niskim Ig utrzymuje się stały poziom glukozy we krwi i uczucie sytości pozostaje na dłuższy czas.

Wyższe IG mają produkty poddane długotrwałej obróbce cieplnej, np. rozgotowany ryż, makaron), słodycze, biała mąka, kasza jaglana) produkty wysoko przetworzone.

Niskie IG mają surowe warzywa, strączki (soczewica, ciecierzyca, groch, fasola, soja), pełnoziarniste żytnie pieczywo, kasza gryczana, razowe makarony, soki warzywne, jogurty naturalne, kiszonki.

Jeśli nie chorujemy na cukrzycę nie należy wystrzegać się całkowicie produktów o wysokim IG, poza oczywiście przetworzonymi (przykładowo kasza jaglana choć ma wysokie Ig-70 jest bardzo zdrowa, zasadotwórcza, ma dużo krzemu i siarki),. Można ją zrobić pikantnie, połączyć z orzechami, migdałami i sezamem, polać wartościowym tłuszczem ( obecność tłuszczu w posiłku spowalnia opróżnianie żołądka i trawienie w jelicie cienkim, obniża więc IG posiłku) i posiłek gotowy.

Jaki ksylitol wybrać?

Ten najbardziej ekonomiczny np. KSYLITOL 1 KG – TARGROCH lub ten z certyfikatem ekologicznej żywności KSYLITOL 1 kg (TOREBKA) - SANTINI (FINLANDIA). W naszym sklepie mamy ponad 23 ksylitole w promocyjnych cenach.  

Zapraszam

Katarzyna Zawisza

Komentarze do wpisu (0)

Submit
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl